Stek Langervelderslag Noordwijk

Langervelderslag (Noordwijk)

Hierbij mijn ervaringen op het strand Langervelderslag te Noordwijk.

Langervelderslag (of "langeveld" in de volksmond) is het een mooi, schoon strand. Er zijn geen randen of kleibanken net als Vlissingen en zeg maar tot en met Westkapelle. Wel heb je er verschillende muien, banken en zwinnen. Er is één goed te belopen overgang. Vanaf de parkeerplaats ongeveer 500-600 meter en dan sta je op het strand. Verder zijn er nog twee overgangen, die weliswaar op het strand uit komen maar dat is een moeilijk begaanbaar pad. Ik heb het zelf niet geprobeerd maar ik ken een paar jongens en die kwamen na drie kwartier op het strand uit.

De overgang is prima te belopen, geen trappen dus ook voor de minder valide mensen prima te doen. Een kar is dus ook geen verkeerde keuze om mee te nemen. Uiteraard niet verplicht. Als we met laagwater op het strand staan dan zien we een grote bank liggen. De bank is zo'n 200 meter lang en ligt met hoog water op zo'n 80 meter uit de kant.

Gaan we een meter of 50 naar rechts dan hebben we daar een mooi gaatje zitten waar de nodige botten en baarzen gevangen kunnen worden. Begin een uurtje of twee voor hoog water en dan het liefst met een zuidwesten wind van zo'n 4-5 bft. Eind juni hadden we verschillende grote baarzen daar en botten van stoeptegel formaat. Piertjes, slikzagertjes, kleine steekzagertjes, witjes en tappen zijn wel een beetje het aas voor daar. Lopen we nog meer naar rechts dan komen we na 600 meter ongeveer het bordje tegen van het naaktstrand. Daar ligt nog een klein bankje van zo'n 30 meter met links en rechts een mooie doorlaat.

Ook een goede plek voor de baars en bot. Gaan we nu nog meer naar rechts ( ik praat dan over 1200-1800 meter tov de overgang) Dan komen we in dieper water terecht. Ook ligt er een grote bank van zo'n 350 meter lang. Daar is makkelijk over heen te gooien. Ik had het over diep water. In dat diepere water zitten vanaf eind september scharren. In de week dat wij er waren voor het NK kwamen ze met twee en drie te gelijk eruit. Favoriet aas is dan een stukje gebonden tap met een klein piertje en een slikje erop. ver weg vissen is een must. Evt een geclipte lijn.

Gaan we nu naar links toe tov de overgang dan heb je na 150-160 meter het einde van de bank en een mooi gat van zo'n 20 meter breed met direct een soort uitloper van het strand. Je begrijpt dat het water hier lekker tekeer kan gaan. Lopen we nog wat verder door dan komen we een container tegen. Die staat in de duinen en is opslag voor wat kite materiaal. Je snapt het al, met een goede wind en branding zijn de kiters ook actief. Maar wees niet getreurd, het strand is acht kilometer lang dus plek zat. Net links van de container begint weer een bank, ook weer een flinke van zo'n 350 meter. deze begint op zo'n 50 meter tov de hoogwaterlijn.

Lopen we richting de toren (ook wel "de naald" genoemd) die op de duinpan staat dan ligt daar weer een bankje van zo'n 70 meter en 45 meter verder ligt er weer een. Dit is een hele grote. ongeveer 700 meter lang. maar ga je naar het eindevan de bank dan kan je wel een fantastische dag beleven. Grote botten, baarzen en in de zomermaanden/avonden tongen. Het heeft een prachtige uitloop dus kaasie voor de vis. De winnaar van het NK stond daar dus had de dag van z'n leven.

Herbert en ik zijn vanaf eind juni tot aan oktober elke twee weken op Langervelderslag geweest. We hebben in de week voor het NK het hele parcours met laag water afgelopen en in beeld gebracht. De beste vangsten hadden we toch met zuidwesten wind. Probeer zoveel mogelijk tegen of net over de bank te vissen,dat zijn de plekken waar wij het beste resultaat hadden.

Sta je aan het einde van de bank of voor zo'n gat gooi daar dan naar toe. Vaak kan je het zien waar de golven niet breken, daar heb je een gat tussen de banken. Vissen met een Portugese onderlijn kan heel goed werken. Vis met de feederhengel en niet te zwaar lood (max 125 gram). Ik heb op deze manier daar een baars van 67 cm gevangen. Echt hele mooie sport.

Het kan er ook vergeven zijn van de scheermessen, plakwier en andere rommel. Vaak is dit als de wind een week of wat uit het noorden heeft gewaaid, noordoost-noordwest. Zoals ik al zei is het een schoon strand maar het kan er toch wel wat spoken. Mocht de wind met het getij mee lopen en er is veel troep in het water dan zijn een paar ankerloden echt wel een must. Vis dan ook niet te dun 25/100e is dan toch wel minimaal. Is het nu rustig weer en is er geen vuil in het water dan kun je rustig met 16/100e nylon vissen. Een torpedo loodje van 150 gram is dan zwaar zat.

Dit is mijn ervaring op het strand. Het is geen wet van mede perzen.

Mocht u er een keer naar toe gaan heel veel succes en schrijf een bericht op Zeevisland.