Bar slechte visdag

Vandaag gaan makrelen vanuit Neeltje jans.het was mijn eerste en tevens laatste keer dat ik nog mee ga varen. Bedroevende vangsten en weinig makreel zien vangen. Volgens de schipper wel beter dan de dag ervoor. Oei oei voor die mensen. Wat kwam er boven aan de wrakken? Pollak, pieterman, horsmakreel ,steenbolk en mijn vriend kreeg een zeebaars boven van 60 cm. Ik heb veel mensen horen klagen en zeuren. En ik ben niet alleen die een volgende opstap niet meer ziet zitten. Ik heb mijn 1 makreel weggegeven

Van Roosendaal Danny

Middagje bij de kering gevist

Afgelopen woensdag (17 juli) vanuit de boot gevist met vismaat Piet, vertrokken vanaf de helling bij Neeltje Jans en een mooi plekje gezocht voor de kering, de zee was nog behoorlijk hobbelig met het afgaande tij en wind West 4 tegenin, maar ja als je een x tijd hebt moet je gaan… na niet al te lange tijd diende de eerste vis zich aan een maatse zeebaars even later gevolgd daar een haaitje weer wat later kwam er nog een bot boven, variatie genoeg, een schar liet zich ook nog zien, waarna en nog een paar mooie haaien binnenkwamen, de grootste was 95 en voor Piet, toen de stroom er zo goed als uit was was het gedaan met de vangst al met al een leuke visserij gehad op naar de volgende x

Tom

Makreel vissen

Donderdag 18 juli met de boot geweest te Neeltje Jans elke keer dat we goed vis vingen vaarde hij voort met een Antal personen vingen we 198 grote makrelen, vind het helaas dat da niet kan om verder te varen er waren nog mensen die klaagde, maar ons zien ze niet meer terug

Davy

Wijs of eigenwijs

Vanmorgen vroeg opgestapt op de Wiesje.Eerst even op ons gemak de ochtend rituelen van ons schipper gadegeslagen en zoals we inmiddels weten moet je hem hierin echt niet storen.vlug de sluis door en net buiten de sluis de preek (lees)uitleg van wat de mogelijkheden waren.iedereen wilde een eet vis dus de haaien vielen af, dit was voor de schipper wel de beste optie. Bleven er nog 2 over, richting Breskens voor eventueel een baarsje of richting Cadzand voor een tongetje. Bijna iedereen wilde op de tong ook al waren de voorspellingen van de schipper niet al te rooskleurig.helaas had onze schipper (weer) gelijk dit was de minste optie die er gekozen was.Er kwam over de hele dag een enkel tongetje binnen een paar botjes en een joekel van een krab.In de aantallen zullen we maar niet spreken, het was best droevig. Maar wij ,de schipper en de matrozen hebben er alles aangedaan , de sfeer was prima en voor Hollandse begrippen was het een topdag met zon en zonder regen. De schipper heeft wel het besluit genomen om de eerste weken de eetvis van de lijst te schrappen alleen al om zijn humeur niet meer zo te laten verpesten door de slechte vangsten. Alle matrozen van vandaag en schipper bedankt voor weer een mooie en gezellige dag op de Westerschelde en tot de volgende keer maar weer. Gr kaaijman

Kaaijman

Haai en rog Oosterschelde

Vandaag op pad geweest met een bootje van dixhoorn
We hadden plannen om een haaitje te vangen .
We hebben een superdag gehad met maar liefst 9 roggen en 4 dikke haaien,alle haaien waren boven de meter 102,104,108,115
Aas steekzagers en pieren bijvangst 9 scholen baarsjes en een bot
1,5 uur voor laag water de meeste gevangen

Voor het noodweer weer veilig terug in de haven

Peter

zeebaarsvissen

donderdag 27 juni uitgevaren met een boot van Van Dixhoorn het Zagertje, de hele nacht gelegen tussen de staken voor de rode ton voor het mosselmannetje, we hadden zes zeebaarzen waarvan één onder de maat.
De anderen boven de 50 cm. Gevist met zagers en pieren. Wel zeer lang moeten wachten op de eerste beet deze kwam omstreeks één uur. Alles rond laag water.

peter raf en sam

Voorbij de Dishoek is de Vishoek

Na weken van regen eindelijk met prachtig weer uitgevaren, de zee een spiegel, windje net goed genoeg vanuit het noord of noordoosten. Voor er zestig seconden afgeklokt werden hing de eerste haai er al aan. Zo ging het de hele dag door. Zelfs onze twaalfjarige tengere Taco stond zijn mannetje en ving er een aantal, als het nodig was zelfs met een broodje hamburger (of was het worst?) in zijn mond. Gevist met mesheften, gedroogde en gezouten tappen, maar het waren vooral de springlevende garnalen die het meeste vis opleverden. Er kwamen ook enkele babyhaaitjes en horsmakrelen aan boord, en gingen vervolgens weer met de overige vangsten van boord. Tijdens de ergste stroming (dag na springtij) viel het even stil, idem dito tijdens de kentering. Daarbuiten vingen we hele dag door vis. Iedereen dik tevreden. Op naar de volgende! Bedankt voor de goede zorgen, Peter. Groetjes van de Choice supportersclub, en ja: vanavond winnen we ook. Groetjes G.

Gilbert

zeelandbrug

Zo wat een visdag zal gebeuren kwam weer vandaag met drie man weer gaan vissen
met de boot al vroeg vertrokken om na van dixhoorn te gaan voor het voer en de boot we waren vriendelijk ontvangen en dan na de boot waar nelleke stond ons op te
wachten en uitleg waar we gingen liggen dus het was niet zo ver maar met stroming
en met laag water na de middag kwam er af en toe vis na boven we hebben overal gelegen
niet zien bijten met al die slabladen op de bodem dus na de middag wat terug gaan liggen
en dat was wel beter rond een uur of 4 gestopt met de vangst johan 9x jan 8 x waar er 4 terug te klein en nico 3 stuks gestopt dus alles opruimen afzender jan nico johan.

j.m

herhaling bootvissen Oosterschelde

Ruim 3 weken geleden waren mijn vismaten Jan & Nico Machielse en ikzelf weer eens gaan bootvissen op de Oosterschelde en hadden toen best goed gevangen. (zie eventueel eerder bootvangstbericht)
Naar aanleiding van deze vangsten en aangezien meestal de schar nog in mei aanwezig is besloten we om vandaag een herhalingsvistrip te plannen met het idee om nog flink wat schar te vangen.
Zoals vanouds weer een boot besteld bij fam. v. Dixhoorn in Yerseke en zoals vanouds ook weer prima zeeaas bij hun besteld.
Omstreeks 07.00 uur waren we bij fam. v. Dixhoorn en na bijpraten gingen we richting haven en zoals vanouds (beetje saai toch “vanouds” begint het te worden) stond Nelleke ons weer op te wachten en gaf ons weer een uitleg omtrent de de boot.
De vorige bootsessie hadden we best goed gevangen bij boei 0 14 en zoals de meeste vissers zijn waren we zo eigenwijs om wederom hier ons geluk te beproeven. Na ongeveer 10 minuten mocht Nico zijn eerst (mini) scharretje vangen, maar goed, vis kwam aan boord. Een 10 minuten later kwam het tweede minischarretje bij Nico boven, blijheid alom en dachten we dat we wederom een toppievisdag gingen beleven.
Inderdaad……dachten we. Het groen en het “vuil” werd steeds erger en kwam er op een klein mini wijtingkje, gevangen door Jan, eigenlijk bijna niets meer naar boven. Dit was een flinke tegenvaller.
We hebben hier nog een paar uur gelegen maar besloten door het enorme vuil en groen om te gaan verkassen, waar naartoe……welnu, naar richting Wemeldinge.
Daar aangekomen de onderlijnen weer richting het zilte nat maar gaf ook bijna geen vis, wel flink vuil en groen weer, dus ergenis alom op de boot. We zijn hier ongeveer een uurtje gebleven daar het bijna niet meer te doen was om de hengels op de halen door het vuil en groen.
Het was nu omstreeks 13.15 uur dus wat nu te doen daar iedereen zich stond te ergeren aan de slechte vangsten. We besloten om het maar te gaan proberen achter boei O 23.
Hier hebben we nog wat (minischarren) en mini wijtingjes gevangen, het was geen vetpot maar er kwam gelukkig wat vis aan boord.
Als klap op de vuurpijl begon het ook nog eens te regenen en als je dan alles tegen elkaar opweegt besloten we omstreeks 16.00 uur dat het welletjes was.
De eindstand dan: Nico, 3 stuks, Jan 8 stuks en ikzelf 9 stuks en wellicht is de benaming stuks nogal groot uitgedrukt waren het waren echt minivisjes vandaag.
Nelleke stond ons weer op te wachten in de haven en na het vertellen van onze viservaring hebben we hartelijk afscheid genomen.
met vriendelijke visgroeten,
Johan Frijters, Sint Willebrord

Johan Frijters

Choice enough

Gisteren voor het eerst met deze charterboot vanuit Vlissingen meegevaren, dit op uitnodiging van een kameraad. We waren met zijn vijven, dus plek genoeg. Ik mocht links vooraan posteren. Aas, eten, koffie, frisdrank: er was van alles genoeg. Zeker geen klacht daarover, het werd tussen het vissen door haast een ‘walking diner’ met dat verschil dat het diner naar ons toe kwam. Soep, hamburger, braadworst, broodje mossel. Ben anderhalve kilo bijgekomen, zag ik vanochtend. Aas waren leeglopers, mooie maat. Bovendien zette de schipper ook twee stokken klaar, beaasd met verse – door hem gevangen – garnalen. Telkens wanneer er beweging in een van die stokken kwam mocht een van de vissers die zwiepende stok bedienen en de gladde haai met wat moeite ophalen. Drie keer lukte dat niet; de haai kon zich van het haakje bevrijden. De overige (tien of meer) mochten na een fotootje weer het zilte in. Een van die beesten zat verward in de oude nylondraad van een vorige keer, de draad had een diepe snede gemaakt. We konden die wurgnylon losknippen en het beestje weer de vrijheid geven. We lagen voor de kust van Zoutelande, metertje of negen diep. Zelfs bij de stevigste stroming bleef mijn ankerloof van 190 gram goed liggen. Aan de leeglopers vingen we mooie scharren, doubletten en tripletten kwamen geregeld boven. We hadden er met zijn vijven zo’n 130. Rond vier uur voeren we weer binnen, iedereen dik content met de vangst en de behulpzaamheid van de schipper. Mijn ‘keuze’ voor de volgende keer vissen staat vast.