Bootvissen Oosterschelde

Vandaag was het bijna 5 jaar geleden dat mijn vismaten Jan & Nico Machielse een bootvistrip hadden gedaan op de Oosterschelde, veel te lang dus.
Maar goed, vandaag stond de vistrip gepland, gebeld eerder deze week met fam. v. Dixhoorn en dus een boot gereserveerd en natuurlijk het altijd perfecte zeeaas.
Omstreeks 07.00 uur waren we bij fam. v. Dixhoorn en na een hartelijk ontvangst en het advies om richting Colijnsplaat te gaan, gingen we richting de haven waar hun dochter Nelleke op ons stond te wachten.
Na een korte uitleg en een praatje gingen we richting Colijnsplaat.
Omstreeks 09.00 uur waren we daar en onze stek opgezocht. Het was omstreeks 11.15 uur laag water dus konden we nog een paar uur met afgaand tij vissen en we hadden zelf gedacht om nog een paar uur met opkomend tij te vissen.
Na ongeveer 15 minuten kreeg ik een mooie aanbeet en tot mijn grote verbazing en grote verrassing mocht ik een zandhaai van ongeveer 55 cm omhoog halen. Ik had deze vis nog nooit gevangen dus blijschap alom en na het maken van een paar foto’s direct teruggezet.
Terwijl ik dat deed zag ik dat mijn andere hengel ook begon te bewegen en bij het indraaien zat hier een mooie zeebaars van 36 cm aan.
Dit gaf natuurlijk iedereen de nodige moed en tijdens het afgaand tij mocht iedereen wel een mooie schar vangen maar het ging niet echt …tsjonge , jonge wat een vangsten.
Pas na het opkomend tij werden er regelmatig scharren gevangen door iedereen, maar omstreeks 13.00 uur besloten we toch om maar te gaan verkassen, dit in verband met de flinke stroming en vuil.
We hadden besloten om richting de boei 014 te gaan, dit advies hadden we ’s morgens ook gekregen van de fam. v. Dixhoorn.
Daar aangekomen lag er al een sportvisserijboot en 2 andere boten van fam. v. Dixhoorn. We besloten hier te gaan ankeren en dat was een goede keus. Met flinke regelmaat kwam er schar naar boven, ook mooi formaten en slechts enkel kleine formaten.
Omstreeks 16.00 uur vonden we het mooi en konden we de dag afsluiten met ruim 55 stuks schar, een mooie zeebaars en natuurlijk …..een hele mooie zandhaai.
Al met al hebben we een schitterende visdag gehad en deze heeft hopelijk een herhaling.