Een weekeinde aan de Sedyk 8856RZ Harlingen

Eind vorige week nog een paar knipjes in de snipperkaart laten zetten omdat het OFK 2021 op de planning stond. In de voorgaande weekenden nog flink met de riek aan de gang geweest om het nodige zeeaas bij elkaar te sprokkelen. Samen met Henk hadden we een pond dikke spitzagers, honderd grote pieren, tweehonderd kleine piertjes, twee ons slikken en 75 witjes verzameld. Ook deze keer gingen de vrouwen weer mee om de middenstand in Harlingen te spekken. Donderdagmiddag vertrokken zodat we nop tijd hadden voor een proefvissessie. Vrijdagmorgen tegen tien uur waren we op een mistig parcours maar een uurtje later zaten we al in een T-shirtje aan de glooiing. Henk ging al voortvarend van start en ving gelijk al wat botten, bij mij wilde het nog niet lukken. Intussen waren de dames van de Harlingse zeezwemclub verschenen, en die trokken hun baantjes tot onder en ruim voorbij onze hengeltoppen. Blijkbaar zat vrijdag mijn hengeltalent in mijn andere onderlijnenmap want ook in de tweede helft van onze proefvissessie kwam er geen botje op de kant bij mij. Alleen een miezerig klein lompje had zich vergrepen aan een van mijn aasjes. Tegen drie uur bij een eindstand van 10 tegen 1 het bivak weer opgebost en terug naar het Hotel met zeezicht. Gezien het aangename weer de viskisten neergezet op de parking tussen de auto’s en nog wat gerommeld in de onderlijnenmap en het aas in schone krantjes verpakt. Natuurlijk konden we het niet laten om in de haven nog een lijntje nat te maken. Daar vingen we aan een klein piertje of een slikje nog een handvol komkommerwijtingen.

Zaterdagmorgen gingen we voor het eggie en waren we mooi op tijd bij het gemaal Ropta. Door het Conona gesukkel konden we niet terecht in een besloten zaaltje en daarom had Sportvisserij Friesland uitgepakt met een evenemententent compleet met catering op de vislocatie. Wim had zich ook bij ons gevoegd zodat we met 3 Dreischorse deelnemers waren. Wim kwam links in het A vak, Henk in het begin van het B vak en ik rechts aan het einde van het B vak (op 15 meter van mn vrijdagse stek). Om elf uur ging de toeter en mochten we aan de gang. De local heroes wisten te vertellen dat de meeste vangst moest plaatsvinden in de eerste twee uur van de wedstrijd tegen hoogwater. Ook op zaterdag zat de wind in het oosten, was en nauwelijks branding en wilde het niet lukken met mn vangst, zowel mn buurvrouw (2 botten) als buurman (5 botten en 1 paling) zaten al in de vis terwijl ik op een lege wedstrijdkaart zat te kijken. Tijd voor een ongebruikelijke move; de lange hengel opgetuigd met grof aas en een onderlijn van Henk en “master-blaster” de onderlijn zo ver mogelijk richting Terschelling geslingerd. Dat hielp, rondom de kentering wist ik op afstand 4 botten te vangen waarvan 3 op de onderlijn uit Henk zn mapje. Bij de volgende aanbeet kwamen vis en onderlijn nog 5 meter mee om vervolgens muurvast te lopen, jammer! In de laatste twee worpen, met afgaand tij, kwam er nog anderhalve bot op de kant. Ongetwijfeld had ik de kleinste bot van de wedstrijd maar daar was geen troostprijs voor. Duidelijk was dat mijn 6 vissen onvoldoende waren voor een mooie uitslag, Henk en Wim hadden duidelijk beter gevist. Terug in de feesttent was er weer goed verzorgde catering in de vorm van hapje en drankjes. Om de tijd tussen wedstrijd en uitslag zinvol te besteden was gemaal Ropta open gesteld. Molenaar/machinist Klaas deed er wat sterke verhalen over de vangst van zijn zeekakeloebes en een vrijwilliger van Wetterskip Fryslan gaf rondleidingen in het gemaal, bij de vishevel en over de glasaal vangerijen aldaar. Sneller dan verwacht was de uitslag en de prijsuitreiking aldaar. Met 60 deelnemers waren er bijna 300 vissen gevangen en dan in hoofdzaak botten. Ik zag nog een foto van een bot van 40 en hoorde nog verhalen over een schar van 35. Ik probeerde me nog voor te stellen hoeveel weken we moeten vissen om aan een zeedijk aan de Oosterschelde een dergelijke hoeveelheid botten te vangen. Dit maal twee Zeeuwse deelnemers op het podium, dat gaf toch weer een goed gevoel.

Het was wederom een schitterend visweekeinde, met mooi weer, aardige visserij en vooral heel veel blije gezichten. Nadat we Tamme en zn vrijwilligersteam nogmaals gecomplimenteerd hadden met hun perfecte organisatie zijn we weer afgereisd naar onze eigen visregio. We tellen de dagen af naar de volgende editie…..

Intussen staat er een persbericht op de site van sportvisserijfriesland, zie: www.sportvisserij.frl/actueel/16230/open-fries-kampioenschap-kustvissen.html