Visdag op de Zuiderpier

Al lange tijd het idee gehad om voor het eerst eens in IJmuiden op één van de pieren aldaar te gaan vissen. Hier in het Rotterdamse gebied rondom de Waterweg is het allemaal wijting en bot de laatste weken en wilde wel weer eens een schar aan mijn hengel zien boven komen. Samen met visvriend Jack zijn we gisterenmorgen (2 januari) naar IJmuiden gereden onder ideale visomstandigheden en besloten het op de Zuidpier te gaan proberen. De parkeerplaats hier nabij moet je wel voor betalen, wat een onzin is in de wintermaanden, maar goed ergens anders zagen we geen mogelijkheden. Het was een lange wandeling naar de pier en tja we doen het met 2 boodschappen trolleys en dan besef je soms weleens dat we veel te veel spullen mee nemen. Aangekomen rond 10.00 uur besloten we niet achteraan in de bocht te gaan zitten maar gewoon een paar honderd meter voor bij het toegangshek ,lekker rustig ook, en vis zwemt overal tenslotte. We kozen de “wilde “kant dus de vaargeul en niet de strandzijde waar het water als een spiegel was. Na het installeren ving Jack al vrij snel de eerste schar, geen grote maar goed wel de vis waar we voor kwamen. Gedurende een uurtje of 2 kregen we regelmatig actie te zien en vingen we regelmatig een schar , en ook verschalkte ik 5x een meun, een kleine minigul, een steenbolk, en een wijting ,best gevarieerde visserij hier dus. Toch even verder gelopen om te zien of er in de bocht waar veel vissers waren veel gevangen werd ,maar dat viel daar best mee ,dus besloten we gewoon op onze plek te blijven. Hoewel de scharretjes niet uitblonken in grote cm’s hebben we er toch een stuk of 10 die wel voldeden voor de pan meegenomen . Het wachten was daarna op hoog water maar het viel bijna helemaal stil aan de toppen van de hengels.. Vreemd maar dat gebeurt wel vaker, dan lijkt het wel of de vissen geen zin meer hebben. Rond 17.00 uur zijn we ook gestopt en het hoge water wat steeds verder opkwam niet meer af te wachten, want we moesten nog een aardig stuk teruglopen en daarna rijden. Het weer was uitzonderlijk, Prachtige wolkenformaties, af en toe een spat regen, regenbogen zagen we in de lucht en ook belangstelling van veel vogelaars en wandelaars op de pier gehad die ons van alles vroegen hoe het vissen in zijn werk ging.
Daarna weer terug gewandeld waarbij het onheil geschiedde dat één van de wieltjes het begaf onder Jack zijn trolley en we mijn trolley nog zwaarder moesten belasten en meeslepen. Ik was behoorlijk kapot toen ik weer op de parkeerplaats was aangekomen en na € 10 afgerekend te hebben konden we door de slagboom en op weg weer naar huis. Al met al was het toch een leuke dag vertoeven hier en we kwamen met een maaltje vis thuis. Volgende keer eens naar de Noorderpier ,want daar is het wel gratis parkeren hadden we van een visser vernomen..Iderereen goede visvangsten in 2021